z10600852Q,ciecierzyca

Na zdrowo z ciecierzycą!

Czas na kolejną roślinę z rodziny strączkowych. CIECIERZYCA, inaczej cieciorka, inaczej groch włoski.

CHRUPI--CA-CIECIERZYCA

 

Uprawia się ją na całym świecie. Najbardziej znana jest w krajach afro-azjatyckich. W Polsce stosowana jest przede wszystkim przez wegetarian jako zamiennik mięsa, ponieważ jest świetnym źródłem aminokwasów.

Co dostarcza do naszego organizmu? Bardzo dobre białko i węglowodany. Mówi się nawet, że ciecierzyca sprzyja płodności – wg badań z Harvard School of Public Health. Cieciorka posiada aminokwasy w niezbędnych ilościach. Dzięki bogatej zawartości błonnika jest produktem anty nowotworowym. Co to znaczy? Oznacza to, że spożywanie ciecierzycy zmniejsza ryzyko zachorowania przez nas na raka jelita grubego.

Oprócz tego ciecierzyca jest rewelacyjna dla cukrzyków! Obniża poziom glukozy we krwi, wspomaga trawienie. Poprawia także gospodarkę lipidową, wspiera trzustkę, śledzionę i żołądek, dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych (kwas linolowy i kwas oleinowy) – bardzo ważnych dla naszych organizmów.

Jakie składniki odżywcze znajdziemy w ciecierzycy? Takie jak: niacyna, tiamina, wapń, ryboflawina, kwas foliowy (ważne dla kobiet w ciąży), magnez, potas, fosfor i żelazo. Chcemy mieć zdrowe włosy, paznokcie, skórę?? Witaminy z ciecierzycy mogą nam w tym pomóc. Dodatkowo możemy podnieść odporność naszego organizmu, dzięki makro i mikroelementom zawartym w strączkach.

Ciecierzyca może wpływać pozytywnie na niektóre choroby cywilizacyjne, które dotykają nas, albo naszych bliskich. Jakie? Są to: cukrzyca typu drugiego, choroby układu pokarmowego, choroby sercowo-naczyniowe, niektóre nowotwory.

Wiele organizacji zdrowia prowadzi kampanie promujące spożywanie cieciorki, m.in. American Cancer Society, American Diabetes Association, American Heart Association.

Gdzie dostaniemy ciecierzycę? Teraz praktycznie już w każdym sklepie! Do tej pory była dostępna tylko w sklepach ze zdrową żywnością i dużych supermarketach. Kupimy ją zarówno w sypkich ziarnach, jak i w puszkach konserwowych. Osobiście polecam jednak kupować ciecierzycę w ziarnach, ponieważ, jak wiemy, w puszkowanych produktach zawsze są konserwanty. Wiadomo, że z ciecierzycą w ziarnach jest więcej pracy, ale też smak i jakość jest dużo lepsza. Nie jest to drogi produkt. Kosztuje zazwyczaj około 7-8 zł za paczkę 400g.

Najczęściej słyszymy o ciecierzycy w sytuacji, gdy dostajemy na talerzu potrawę znaną jako hummus – pasta z ciecierzycy. Wkrótce również przedstawię moją wersję hummusu (zarówno z grochu żółtego, jak i z ciecierzycy – w kilku wersjach). Jednak dzisiaj chciałabym Was zachęcić do wypróbowania innego smakołyku. Pomysł otrzymałam od przyjaciela, który pokochał różne nowe smaki, pokochał eksperymentowanie w kuchni i czasem sam mnie zadziwia. Przepis mocno urozmaicony w moje smaki, ale bardzo dziękuję za inspirację :)

KROKIETY Z CIECIERZYCY

zdjęcie 4 (2)

Czego potrzebujemy?

Przede wszystkim Cieciorka,
czosnek,
cebulka,
coś zielonego: szczypiorek albo natka pietruszki/kolendra,
pestki z dyni, słonecznika
siemię lniane,
2 łyżeczki mąki ziemniaczanej,
otręby,
olej z pestek winogron,
przyprawy (wg smaku), (ja dodałam: sól, pieprz, chilli, kminek)

Ciecierzycę trzeba namoczyć, najlepiej na całą noc. Można również zalać wrzątkiem i zostawić na kilka godzin (od 3-4 godzin). Wtedy napęcznieje i będzie delikatniejsza. Namaczając cieciorkę neutralizujemy i wypłukujemy szkodliwe substancje.

Odlewamy wodę z cieciorki i ponownie zalewamy ziarna wrzątkiem (do około 5 cm nad powierzchnią ziaren). Gotujemy około pół godziny bez przykrywki. Warto zebrać co jakiś czas pojawiające się szumowiny. Następnie przykrywamy garnuszek (jeżeli trzeba, możemy dolać jeszcze trochę wody) i gotujemy już na mniejszym ogniu około 40-50 minut.

Podobnie jak przy soczewicy, nie solimy na początku. Dopiero na koniec. Inaczej ziarna stają się twarde i niesmaczne.

zdjęcie 5

Ile cieciorki musimy ugotować? Jeżeli wsypiemy 1 szklankę 250 ml ciecierzycy (ok. 200-220 g) otrzymamy po ugotowaniu 500 g.
W czasie, kiedy cieciorka się gotuje, warto przygotować duszoną cebulkę. Podsmażamy cebulkę na rozgrzanej patelni. Lubicie pieczarki?? Ja uwielbiam! I dodaję je do wielu potraw. Do krokietów uwielbiam poddusić pieczarki na cebulce! Podduszone odstawiamy do lekkiego ostygnięcia.

Ugotowaną cieciorkę miksujemy blenderem z czosnkiem, przyprawami. Ważne, aby dodać trochę oleju. Wtedy nie spalimy blendera i ułatwimy miksowanie/łączenie się składników. 

Dodajemy również pestki dyni, słonecznika oraz siemię lniane. Musimy zmiksować na gęstą, ale gładką masę. Jeżeli konsystencja byłaby zbyt sucha, warto dodać trochę wody.
Mieszamy masę z cebulką i pieczarkami, ze świeżą natką albo ze szczypiorkiem. Następnie w dłoniach układamy małe krokieciki. Mogą to być też pulpety, albo małe kotleciki. Ja uwielbiałam zawsze krokieciki i dlatego zostanę narazie przy nich.
Jeżeli chcemy możemy obtoczyć krokiety w otrębach – ja tego nie robiłam, ale moja przyjaciółka tak, i wyszły przepyszne.
Na rozgrzanej ponownie patelni, na oleju smażymy nasze krokiety. Należy obracać co jakiś czas, aby zrumienić je z każdej strony.
Z czym podawać?
Z sałatką ze świeżych warzyw, z sosem czosnkowym/z nerkowców, albo z ulubionymi lekko grillowanymi warzywami (np. papryka, cukinia, pomidor).
 PAMIĘTAJCIE, że:

Cieciorkę możecie przechowywać w lodówce nawet kilka dni – nie trzeba wylewać wody, w której się gotowała. Najlepiej całość przelać z garnuszka do szczelnego pojemnika.

Możemy też mrozić cieciorkę, najlepiej wsypaną do woreczków. Wtedy łatwo jest rozmrozić odpowiednią ilość – taką, jaka jest nam akurat potrzebna.

Ciecierzycę możemy też dodawać do dań mięsnych, do sałatek, czy też do zup – do pochrupania. Ja również uwielbiam upiec ją na słodko jako przekąskę (przepis niedługo).

Jak Wam udały się krokieciki? Czekam na komentarze!
Ja siadam do obiadku:) Smacznego!!!
juliatrawinskaNa zdrowo z ciecierzycą!

Komentarze 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *